Bir girişim nerede başlar? Bir
girişimci başlangıç şirketini (Start-up) nasıl başarıya ulaştırır? Bunlar bir
süreçtir. Bu sürecin ne olduğunu merak mı ediyorsunuz? Sizinle beraber bu
sürece yakından bakalım.
‘‘Meşgul olmak her zaman gerçek iş yapmak demek değildir.
Bir işin hedefi üretmek veya başarmaktır ve bu iki sonuç için de düşünmek,
sistem, planlamak, zeka, dürüst bir hedef ve terleme gerekir. Yapıyor gibi
olmak yapmak değildir.’’
Thomas Edison
Bir
girişimci şuana değil, herkesin ötesinde geleceğe odaklanmalıdır. Bu sayede
özgün fikirlere sahip olabilir ve sorunları tespit edebilir. Bu yüzden geleceği
görerek işe başlamalıyız.
Geleceği
göreceğiz derken şuandan da kopmamalıyız. Şuanı gözlemlemeliyiz. Acaba bu
dünyada şuan olan yanlış giden problem nedir? Bu gözlemden yola çıkarak
geleceği görmeli ve bir çözüm üretmeliyiz. Eğer gerçekten girişimci olmak
istiyorsanız bu düşüncelerinizi not etmelisiniz. Bu şekilde sonradan
unutmazsınız. Üzerine düşünmek istediğinizde notlar size yardımcı olacaktır.
Fikirlerini
hayata geçirmeye hazır mısın? Önce bir deneme yanılma yapmalısın. Düşüncelerini
somutlaştıran bir simülasyon gibi düşünebilirsin. Bunu yaptığında
düşündüklerine gerçekler arasındaki farklılığı görür ve projende eksiklikleri
gidermen şansın olur. Eğer direk piyasa fikrini sunarsan başarısız olduğunda
çıkacak olan krizi yönetmen zor olacaktır. Piyasaya sürmeden önce denemelisin.
Simülasyonda
edindiğin deneyimler ile artık yola çıkmaya hazırsın. Deneyimlerini bir
yatırımcıyla paylaşmaya ne dersin? Yatırımcılardan destek almalısın. Artık
fikrini gerçeğe dönüştürdün ve bunu yaymalısın. Yardıma ihtiyacın var. O zaman
bir yatırımcı bulmalısın. Yatırımcıyı bulduğunda yoluna kendini geliştirerek
devam etmelisin. Bunu sürdürülebilirlik olarak algılamalısın ve hiçbir zaman en
iyisinin ve yenisinin olduğunu unutmamalısın.
Piyasaya
pazarlama yapmaya hazırsın. Az müşteriye pazarlamalısın. Herhangi bir sıkıntı
çıktığında müdahale etme olasılığın yüksek olmalı. Fikrinin somut çıktısını
piyasa pazarladığında, müşterilerinden projen hakkında geri bildirim almalısın.
Aldığın geri bildirimler neticesinde eğer problemler varsa soruna çözüm bulmaya
çalışmalı ve yeni bir deneme yanılma yoluna girmen gerekiyor. Eğer
müşterilerinden olumlu yanıt geliyorsa, artık daha fazla pazarlama yapmak için
hazırsın.
Fikrini
pazarladın ve büyümelisin. Çünkü her şey yolunda ve para kazanıyorsun.
Büyümelisin ve kendini sürekli geliştirmelisin. Başlangıç girişimlerinin
çoğunluğu ilk yıllarında başarısız olurlar. Bir ve ya iki başlangıç girişimini
beş yılı geçebilir. Beş yılı geçtikten sonradan yenilikçi kimliğini
korumalısın.
Başlangıç
girişimleri zorlu bir süreçten geçerler. Her zaman kötü bir şey olacak gibidir
ve çoğunlukla olur. Ekip arkadaşlarınızla anlaşamazsın. Fikirleriniz gerçek
hayatta farklı bir hal alır. Yatırımcı bulamazsınız. Pazarlamanızda sıkıntı
oluşur. Bu yüzden süreci genel bir taslak olarak ele aldık. Girişiminizin
başarıya ulaşmasını diliyoruz.
Okan Kaya
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder