Kriz yönetimi nedir? Bir kriz nasıl engellenmelidir?
Krize anında mı yoksa gelişmesini takip ederek sonradan mı müdahale etmeliyiz?
Krize önceden hazırlanabilir miyiz? Bu soruları temel olgularla açıklamaya
çalışalım.
Kriz her zaman sinyallerini önceden verir.
Mario Rosa
Kriz,
bana göre daha önceden öngörülmemiş veya hesaplanması unutulmuş ve etkisini
şuanda gösteren, gücünü geçmişteki bir eksiklikten alan olaylar bütünüdür. Kriz
yönetimi yine bana göre, krize sebep olabilecek olayları önceden öngörebilmek,
bunlar için gerekli önlemleri almak, krize oluştuğu anda müdahale edebilmek ve
bu krizin tekrarlanmaması için eksikliğin tespit edilerek ek önlemler
alınmasını sağlamanın bütünüdür.
Kriz,
geçmişte öngöremediğimiz olaylardan, davranışlardan, düşüncelerden vb.
olgulardan kaynaklanır. Bunların bazıları elimizde olmayan nedenlerden
kaynaklanabilir. Tam olarak krizi önlemek için ciddi çalışmalarda bulunmak
gerekir. Kriz her alanda çıkabilir: Ekonomi, elektrikten kaynaklı yangın,
savaş, çalışanın işi bırakması… Burada bize düşen görev nedir? Öncelikle
araştırma ve farklı alanlarda okuma yapmamız gerekiyor. Eğer kendimizi
geliştirmez isek öngöremediğimiz şeylerin sayısı artacaktır. Sonrasında olası
hasar tespiti yapmamız gerekiyor. Bir yangın çıktığında nereden çıkabilir?
Elektrik tesisatı sağlam mı? İş yerini su basabilir mi? Finansal piyasayı,
dalgalanmaları takip etmeliyiz. Mümkünse bir uzmandan (muhasebeci, finansman
uzmanı olabilir) yardım almalıyız, işimiz hakkında finansal raporlar hazırlamalı
ve değerlendirmeliyiz. Örneğini artırabileceğimiz bir çok durum söz konusu.
Durumu
tespit ettik. Bu duruma çözüm olabilecek planlar yapmalıyız. Elektrik
tesisatını değiştirebiliriz. Çalışanımızın yerine yedekleme yaparak yeni bir
eleman yetiştirebiliriz. Döviz kuru değişimindeki zarardan kurtulmak için
elimizdeki dövizleri çıkarabilir, kar etmek için elimizdeki parayı dövize
çevirebiliriz. Tespit ettiğimiz duruma göre gelecekte oluşacak krizi
engelleyebilir ya da fırsata dönüştürebilirsiniz.
Bu
iki yolu uyguladık fakat yine de bir kriz çıktı. Ne yapmalıyız? Öncelikle
mevcut durumumuzu tespit etmeliyiz. Krizin sebeplerini araştırarak bize olacak
etkisinin analizini yapmalıyız. Ve mümkünse krize anında müdahale etmeliyiz.
Örneğin bir sabah uyandınız. Televizyonu açtınız. Kahvaltı yapıyorsunuz. Döviz
değerlerinde yükselme beklerken birde baktınız ani bir düşüş ile karşı
karşıyasınız. Panik yapmayın. Durum hakkında bilgi alın. Elinizdeki döviz
miktarını ve dışa borçlandığınız döviz miktarını karşılaştırın. Zararına bir
durum söz konusu ise hemen müdahale edin ve riskin oluşturduğu zararı yok
etmeye, yok edemiyorsanız minimum seviyeye indirmeye çalışınız.
Krizi
öngördük, krize önlem aldık, krize müdahale ettik ve ortadan kaldırdık. Şimdi
sırada ne var? Daha önceki krizlerden edindiğimiz tecrübelerden
faydalanmalıyız. Peki nasıl? Tecrübeler ile edindiğiniz ve eksik olduğunuz
noktaları gidererek, iyi yapılan uygulamalarınızı daha da iyileştirerek dersler
çıkarmalıyız. Çalışanlarınızı ve kendinizi bu konularda eğitin. Krizler
yaşamamanızı diliyoruz.
Okan
Kaya
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder